lørdag 31. oktober 2009

Halloween og Karaoke!

Joho! Dagen i dag har gått så utrolig fort!!! Jeg sto opp tidlig, og dro til skolen, med buss og tog og alt sammen HELT alene! Jeg er veldig stolt, selv om jeg var så trøtt at jeg ikke tenkte over det før jeg satt på skolen. Jeg var litt bekymret til å begynne med, for jeg trodde jeg mistet bussen min, men det går visst ganske mange busser på den strekningen, så alt gikk som planlagt, heldigvis. På skolen fikk jeg brukt litt tid på å snakke med de folka som hadde skrevet i "venneboka" mi, og spesielt en av jentene, som er utrolig stri til å tegne i anime/manga stil. Hun ga med godteri, fordi det er halloween i dag! Også fikk jeg godteri (halloween gave! Søtt!?) Jenta er kjempesnill, og snakker engelsk til meg. Viser seg at hun har bodd to år i USA. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker henne, fordi hun snakker så slemt om folk bak ryggen dems, og hun hater alt Japansk... Altså, jeg kom ikke til Japan bare for å snakke engelsk med en jente som savner USA, og hater alt japansk.. Jeg elsker jo det meste som er japansk, så jeg er veldig skeptisk. Men jeg kan jo fortsatt være høflig da, heldigvis.

På vei hjem fra skolen, ble jeg forfulgt av folk som snakket om utseendet mitt. Bare positivt heldigvis, men de kan slutte å kalle meg søt nå. Jeg får for mye oppmerksomhet, og savner egentlig det å kunne være litt mindre synlig. I Japan ser ganske mange mennesker på meg, og joda, det er egentlig ganske gøy med så mye oppmerksomhet, men jeg blir litt sliten av det. Spesielt når den skumle mannen på bussholdeplassen ikke slutter å glo på meg! Han er kjempeskummel. Hahah.

Jeg ble plukket opp av Mama og Yoshie på stasjonen, og så spiste vi mat på en resturant med utsikt over hele stasjonen (den er stor! Utrolig stor!). Etterpå gikk vi litt rundt, deriblant på en bokhandel, jeg elsker bokhandlene.. Også kikket jeg rundt på alle de flotte klærne der. Jeg gleder meg utrolig mye til jeg har kontroll over pengene mine igjen, så jeg kan begynne å bruke dem så smått. Skal bli herlig!

Ellers slasket jeg da jeg kom hjem. Middag besto av kjøttpai, som Mama hadde pyntet for halloween, mais suppe (gul suppe med maiskorn! Kjempegodt, med en relativt mild smak. Jeg likte det!) og kaker som vo hadde kjøpt inn. Nammenamm! Jeg elsker japanske kaker, de er overpyntet, men smaker godt. Kjøtt paien smakte godt. Første gang jeg har spist det! Men jeg likte det.

Halloween i Japan. Det er ikke feiret så mye, og de aller færreste har halloween party. Ikke har de trick or treat heller. Men, de pynter ganske mye, altså, tilogmed toalett papiret vårt har halloween motiv. I Norge feirer vi faktisk mer, selv om vi ikke har så mye pynt.

Og etter middag, ble det bestemt... Vi skulle synge karaoke! Til min store forskrekkelse. Altså, jeg må jo prøve det ut, selvfølgelig, men skummelt! Fordi jeg er overbevist om at jeg er lettere tonedøv, i tillegg til ikke å ha sangstemme. Og jeg hadde rett i mine bange anelser, det var skummelt. Men heldigvis dreier karaoke seg mer om å ha det gøy mens man driter seg ut, og sånn som vi lo oss ut i dag, så skjønner jeg at karaoke er populært i Japan. For det er det virkelig, nærmeste karaokebar er tre kilometer fra huset vårt!

Vi kom liksom inn i et stort oppholdsrom, og bestilte karaokerom. Og drikke. Vi fikk med oss en kurv med mikrofoner, og en digital skjerm til å bestille sanger på. Så kom vi inn i rommet, fikk drikke, og begynte å velge ut sanger. Papa startet, etterfulgt av meg. De hadde massse engelske sanger, og mange av mine favoritter (japansk får vente til jeg leser lettere!) Til min forferdelse var det ingen bakgrunnssanger, altså, det var bare melodien, og jeg som skulle synge, og jeg syns det ble skummelt på høytalerene. En gang for alle er det klart, jeg har ingen karriere som sangerinne...!! Men gøy var det. Startet med en sang fra Linkin Park, og fulgte opp med diverse rart. Fancy var det, for det var en svæææær "katalog", nesten som en telefon katalog, med masse sanger. Hver sang hadde sitt eget nummer. Når du hadde bestemt deg for en sang, trykket du inn nr til sangen på den digitale tingen, og vips, sangen din sto i kø. Ellers fikk vi to mikrofoner, som gikk på rundgang.. Og, som med så mye annet japansk, har jeg funnet ut av at jeg digger karaoke, selv om det er sykt skummelt. Hahah.

Jeg sang også norske julesanger for dem i dag, deriblant "en stjerne skinner i natt" og "hellige jul". Santa lucia sangen ble også sunget. Jeg spilte også av Tir`na noir for dem. Den versjonen jeg spilte, er sunget av en japansk dame, som familien faktisk visste om. Emi Fujita - Tir n`a noir




Kjøttpaien vår! Jeg liker utseendet dens.

Um, jeg nevnte at vi kjøpte kaker? Dette er en japansk frukt, som jeg måtte legge ut bilde av, ettersom den japanske moren min insisterte på at det lignet helt på en pupp. Dette førte til en samtale om størrelsesforskjell mellom bryster, og som igjen førte til at de syns det var så stilig at jeg hadde så kort overkropp og lange bein.
(det ligner virkelig på et bryst!)


Her er karaoke rommet. Det var faktisk hele rommet! Plass til mange, og rett over bilde, er det to svære høytalere. Alle som drar til Japan, burde prøve karaoke.


Forresten, vi har en ond potteplante!
(Greit nok, den hang på dørskiltet vårt, men ble blåst ned under en lett storm, så den havnet her i stedet.)

2 kommentarer: