søndag 1. november 2009

Omatsuri!

Omatsuri er japansk for festival. De elsker festivaler, og i dag og i morgen har et lokalt universitet arrangert en festival. Universitetet er ganske stort, og for anledningen var det pyntet, og det var masse dresskledde mennesker som fungerte som vakter. Jeg er forundret over at de ikke bruker knall gule refleksvester som i norge, men heller dress og identifikasjonskort rundt halsen.

Da vi først kom til festivalen, gikk vi til et område med underholdning. Det var satt opp en brytesirkel, sånn typisk for både bryting og boksing. I ringen var det seks rare folk i merkelig undertøy til å begynne med, som eliminerte hverandre på en komisk måte, som ikke var annet enn underholdende. Det var ikke seriøs skading, men det hele var så latterlig at man måtte liksom bare le. De kastet hverandre ned i bakken, hoppet rundt og herjet. Tilogmed dommeren kastet seg ned på gulvet. Noen norske folk ville nok bare syntes dette var dumt, men jeg har funnet ut av at ganske mange japser har en heller merkelig sans for humor. Og de har utrolig mange komedie show på TV, og EKSTREMT mange komikere. Facinerende.

Etter å ha glodd litt på disse, gikk vi videre til en brei vei, eller kanskje jeg burde kalle det gangsti, hvor det var satt opp masse boder etterhverandre på rekke og rad. De aller fleste solgte forskjellige typer mat, og jeg fant tayaki der. Sånne fiskeformede kaker med krem inni. Jeg elsker dem! Og ved siden av, var det en gjeng med japser (antagelig tidligere utvekslingsstudenter, eller hvertfall folk som hadde studert svensk og dansk) som solgte kjøttkaker!!! Og de ble interessert i meg, som glodde på skiltet (de hadde nordiske flagg på det!), i tillegg til at jeg hadde blå øyne. Så vi snakket jo litt med dem også. Familien kjøpte kjøttkaker, og fikk med litt tyttebær ved siden av. De likte det! Syntes smakskombinasjonen av tyttebær og kjøttkaker var skikkelig spennende, men god. Selv er jeg ikke overbegeistret for tyttebær. Og, etter å ha blitt overforet på det i mitt norske hjem i altformange år (Mamma er veldig glad i poteter og brun saus) kan jeg ærlig talt si at jeg er lei brun saus, poteter og kjøttkaker. Det smaker ikke godt lengre. Ingen fornærmelser ment, det bare er sånn! Men, jeg er fortsatt veldig glad i medisterkaker på lefse da. Ingen brun saus, så det overlever jeg!


Kjøttkaker!!!


Jeg fikk også "Milk Tea" som hadde noen merkelige bær i seg. Koppen kom med et tykt sugerør, og jeg skvatt skikkelig når jeg fikk et bær i munnen. Det var noe rart i koppen min!!! Heldigvis skjønte Mama hva som skjedde på ansiktsutrykket mitt, og reddet meg ved å si at jeg ikke trengte å spise dem. Ellers var det utrolig mye spennende å spise! Yakisoba, altså stekte nudler og grønnsaker, ramen, som er nesten det samme som Mr.Lee nudler på boks i norge, og teriyaki, som er små, marinerte kjøttstykker stekt på pinner. Og masse godteri! Sukkerspinn (jeg spiste selvfølgelig det! De var veldig små i forhold til porsonene i norge, som er umenneskelig store!) og masse epler dyppet i forskjellige ting, blant annet sirup, og noen andre greier. Deriblant et sukkervann som moren min lagde til meg for å demonstrere i dag. Det smakte søtt, og godt.

Jeg fikk også prøve å lage mitt eget godteri. Eller, det var en sånn pappplate, som er lagd av mais, og derfor spiselige. De smaker ikke godt, men de er facinerende. Disse skulle du skrive eller tegne på med noe klissete vann, så helle på sukkerstrø i forskjellige farger. Smakte ikke godt, men var definitivt gøy. Mens jeg gjorde dette, var det en fyr som ble facinert av navnet mitt, og prøvde å dra i gang en samtale om hvor jeg var fra, for jeg kunne ikke være japansk siden jeg hadde så pene øyne!

Også det rare godteriet på en pappplate. Sukkerspinnet var i det minste godt, heldigvis! n_n


Vi vandret langs den veien helt til enden av den, og det var utrolig gøy. Skikkelig mange mennesker, og masse boder, og alle bodene hadde x antall mennesker. De sto og ropte, og skrek for å prøve å tiltrekke seg kunder. Også mange mennesker som hadde kledd seg i kostymer (jeg så blant annet Pikachu, div karakterer fra sesam stasjon, og noen randomme dyr), som gikk rundt og reklamerte. Det var også folk som solgte noe jeg ikke forsto, men gikk rundt med søte skilt. Ene mannen av alle de som drev med dette, stilte seg foran meg og sa hei til meg på ganske mange språk (øynene mine og utseendet mitt avslørte at jeg ikke var japansk) og han ble ganske forundret da jeg svarte på japansk. Etter det ble jeg revet med vekk av familien min, som tydligvis ikke likte at mannen var så pågående ovenfor meg. Haha, jeg er glad de var med meg. Også en mann som kalte meg "onee-san" som er liksom litt som "kom her da jenta mi" eller "snuppa". Egentlig betyr det storesøster, men det brukes på den måten også i Japan. Han kalte meg søt, og ville ha meg med på noe jeg ikke forsto, som kanskje er likesågreit. Familien min var flink til å dra meg med videre fra skumle ting. Haha. Det var i alle tilfeller gøy og facinerende.


Noen av alle menneskene der. Se, Pikachu mannen!


Jeg så også en gruppe med folk som drev med "live paint". Altså, de hadde en svær vegg, som de malte på. Det var en gruppe på fire stykker som holdt på, og jeg syns det var ganske stilig å se. Alle sammen jobbet så bra sammen på bilde, og brydde seg ikke døyten om hva som skjedde rundt dem. Vi gikk forbi to ganger, så jeg legger ut både før og etterbilde.


Før bilde av "live paint"

Etterbildet. Jeg syns det var stilig!


Også her hadde de sånn gullfisk fange ting. Jeg liker det virkelig! Prøvde det to ganger i dag, og den første gangen fikk jeg tak i en fisk! Kjempestolt, også fikk jeg med meg noe godteri. Andre gangen var det litt mer proft, og jeg har fått mer teken på det. Jeg klarte å fange to fisker!!! Og, jeg fikk dem med meg hjem!! De er kjempesøte! To stykker, helt knall oransje. De ble skvalpet over i en liten plastikpose med tråd på, som jeg fikk bære i hånda hele veien hjem. Jeg er så glad!! Jeg har kjæledyr i japan også! Nusselige er de, selv om jeg ikke liker fisker. Men, akvariumsfisker er ikke så skumle som vanlige fisker. De er søtere! Så, nå trenger jeg navn på fiskene mine. Er det noen som har forslag til hva gullfiskene mine kan hete? Ingen forslag? Værsåsnill? Hvis ikke kommer jeg til å gi dem noen randomme navn!


Fange gullfisk er vanskelig! Papirhåv tingen oppløser seg altfor fort!!
Men jeg gjør fremskritt, første gangen klarte jeg ingen.

Andre gangen klarte jeg en.

Og nå har jeg to gullfisker!!!

Hva skal de hete!?!?

10 kommentarer:

  1. Ali og Thorbjørn :D
    btw, hva studerer du i japan? :)
    jeg har tenkt til å bli utvekslings student der en gang skjønner du. Men jeg vet ikke hva som går ann å studere der :p

    SvarSlett
  2. Farlig fisk 1 og 2.....slik du skriver da, Imponert jeg. Ja bra de passer godt på deg for alle er slett ikke snille......Take care og klem fra mammadi

    SvarSlett
  3. synes de kan hete mina og martina jeg : p kjempe braa : D

    SvarSlett
  4. Thea: Haha takk. Jeg studerer faktisk bare Japansk! Jeg har et ikke-tellende studie år, og skal bare oppleve kulturen, og lære språket. Men man kan også studere diverse andre ting, mitt beste råd er å sjekke ut forskjellige reiseselskapers tilbud : )

    Mamma: Haha, takk!

    Mina: Haha, Mina og Martina? Hahaha, jeg skal tenke på det x)

    SvarSlett
  5. Det ser så morro ut der nede^^

    Hva med "Odd og Bob" eller "1DHA og 2DT" :P

    SvarSlett
  6. Haha definitivt ikke skolenavn.
    Jeg skal tenke over alle forslagene n_n

    SvarSlett
  7. Hahaha! hva med Elgar og Elgis? eller Tiss og Tass ;) blir gøy å høre japser si det ^^ eller Kiwi og Brøttum:P

    Høres ut som du har det drit artig! det er bra :):) Ha en fin dag!

    Johanna :)

    SvarSlett
  8. Pikachu-mannen var leif =(
    men det var litt tøft =P

    Nakadashi, og Kibou =D

    SvarSlett
  9. Hvordan fikk du håret ditt få fluffy og fint på det bildet du holder fiskene?? :D :D

    SvarSlett