fredag 16. oktober 2009

Elskede fridag! <3

Fridag!! Og jeg elsker det!! Jeg sov leeeenge! (okei da, bare til klokka ni. Men det er lenge når man er vant med å stå opp halv syv.) Også spiste jeg en kaketing med krem og sjokolade til frokost (jaaa, men familien min insisterer! Jeg kommer til å bli tykk), for så å bruke tre timer på å lese Twilight. Den er spennende.

Så dro vi til byen! Vi skulle prøve å fikse bankkort! Derfor dro vi til Alien registreringskontoret (altså, den tingen som gjør at jeg blir akseptert i japan, heter alien registrasjon.) og fikk alien registrasjonen min. Også dro vi til banken, men det viste seg, av en eller annen grunn jeg ikke fikk tak i, at jeg ikke får brukt noen form for kort i japan før i mars!! Så vi snakket med kontakten min her i japan, og hun skulle prøve å finne ut av litt ting. Hvis ikke det går, må jeg bare overføre penger til Mama sin konto, og få henne til å ta ut penger for meg. Tungvint, men jeg har i det minste penger på den måten. Også skulle vi få tak i mobil! Men, det viste seg at det var noen problemer der også.. Så etter skolen i morgen! n_n Jeg har kort dag i morgen også, så det er jo bare praktisk. Også den TV greia vi skulle være med på i dag.. Det kom opp en hastesak for folka, så det ble også utsatt til i morgen! Men, jeg ble intervjuet via telefon! En merkelig og usedvanlig vanskelig affære... For, det var jo selvfølgelig på japansk... Og, når japanske mennesker snakker på telefonen, er de mye høfligere.. Og, når det i tillegg er ukjente mennesker, snakker de hvertfall høflig! Så, jeg som såvidt overlever i enkel japansk, ble plutselig stilt ovenfor alle de vanskelige delene i høflig japansk, som er mye vanskeligere enn normalt... Waaah... Men, jeg klarte å svare på spørsmålet om hva det siste jeg hadde spist var: Anno, eh... En gang til værsåsnill.. Hæææ? Unnskyld, en gang til? Åh, siste jeg spiste? Sjokolade! Eheheheee, unnskyld. Og, favorittfilmen min... Huuh? Film? Ja, film? Hmm... ÅH, ja, jeg er her ennå.. Umm... Hauru no ugoku shiro? Ja, jaaa. Takk. Eh? Hva sa du? Unnskyld, en gang til? Åh, vil du snakke med Mama? Eller? Eh? Umm, anno... Ja, hade da.. Hun ville visst ikke snakke med Mama.. Hun la på x) Way to go Marion!!! XD Men, jeg forsto da deler! Jeg er stolt. Høflig japansk er ikke barebare. Hvertfall ikke på telefon.

Så, da må jeg vente til i morgen. Jeg ble rimelig skuffet over at ingentingen av det fungerte. Men, jeg prøvde fortsatt å være glad. Men Mama gjennomskuet meg, og dro meg inn på nærmeste butikk og kjøpte sjokolade til meg for å muntre meg opp. Søtt! Hun kjøpte også jordbærmelk, og pringles, ettersom jeg fortalte vi hadde det i Norge også. Vet dere hva, i Japan har de minnepinner og SD kort på dagligvare butikker.. De er på en helt annen skala enn oss!!!

Etter bytur, dro vi hjem og bare koste oss. Vi satt rundt kjøkkenbordet og snakket og tulla, og leste litt. Og, i går fortalte Mama meg om Papa's x-kjærester. Han er spesielt flau over ei som heter Reiko. Så, Mama fikk meg til å si navnet hennes når han kom hjem og inn på kjøkkenet. Han ble så flau! Så sa jeg det en gang til, akkopagnert av Mama og Yoshie. Haha, de lo så godt! Papa ble så flau, gikk inn på stua, slo hodet i veggen, og ropte "O mai gott!" Altså, Oh my god. OG masse mer latter. Det resulterte i at han prøvde å denge Yoshie, og endte opp med håndbak i stedet. Og siden jeg har prøvd det med klassevenninnene mine og fått høre at jeg er sterk, måtte jeg til pers og slo Yoshie, nesten Mama, og ga Papa motstand. Hihi, de syns jeg er sterk! Mwahaaha! Også viste de meg diverse andre voldlige japanske spill. Haha.

Også orket ikke Mama lage middag i dag heller, og tok oss ut med på en fin asiatisk resturant, som spesialiserte seg på indiske retter. Den var kjempefin! Et litt antikt hus, med masse fine trær og lamper rundt. Inne var det varmt og trefarget, med beroligende atmosfære. Som vanlig, på alle resturanter i Japan (untatt Mc donalds, og selv der er det vasker for håndvask), fikk man servert en våtserviett. De er veldig renslige, og påpasselige med smittefare. Det er visst veldig mye influensa i Japan. Ikke vår fryktede nassenøff snue, men influensa. Det er også opprop på starten av skoledagen hvor læreren spør hvem som har sår hals, tett nese og hoster, og skriver ned antallet som rekker opp hånda på hvert alternativ. Men, mat! Vi bestilte nanbrød, og div sauser til. Da maten kom, fikk man et stort sølvbrett, med tre små skåler. Oppi den første var det tandori saus, med kyllingbiter. I den andre var det Chiken curry, med masse små finkvernede kyllingbiter. I den tredje var det en grønn guffe, med en ostebit oppi. Den smakte greit nok, men ostesmaken ble overveldene, og etter min mening ødela den liksom for de andre. I tillegg fikk man en kopp med kryddermarinerte potetbåter, tandori marinerte kyllingbiter og marinert "shrimp". Altså, større en reker. Den smakte fælt. Rett og slett harskt! Selv om den var helt fin i følge Mama. Haha. Jeg liker det ikke. Menmen. Det fulgte også med en kopp grønnsaker, som Mama fikk. Hun er en kanin. Noe jeg har sagt klart i fra om. "usagi!" Sier jeg (kanin på japansk), og ser på henne. Hun knekker sammen i latter. Også fikk man et stort nanbrød! Det dekket hele fatet!! Og det smakte så godt! Jeg holde på å spise meg til døde, for det var så mye, god mat. Åh... Jeg likte det... Mer takk! Men man klarer ikke å svelge det da.. Jeg vil ha en mage til. Julegave, anyone?

Til å vaske hendene, fikk man en liten skål med sitron vann. Den var søt, jeg syns man skulle hatt sånne på Mc donalds også, for å få vekk fett fra fingrene. Hahah. Også fikk man dessert. Is, og kaffe eller te. Jeg valgte te, som utfordring. Man kunne velge mellom kald og varm, og jeg valgte kald. Hvorfor ikke?

Da det kom på bordet, fikk jeg is teen min. Med masse isbiter! Den smakte rart først, men så fikk jeg en mugge med noe blankt og flytende. Det skulle visst oppi. Jeg fikk forklart at det var sukker. Noe tvilende så jeg på Mama og Yoshie, og sa "sukker?" Og så sa de navnet på det en gang til, og jeg "Sukker? Nei definitivt ikke!" De ler, og ber meg smake. Og det smakte sukker! Bare i flytende form! Trodde kanskje det var type sukettvann, som vi har i norge, men nei, det var mye tykkere! Og, når jeg fikk helt nok oppi teen min, smakte det himmelsk! Og isen var veldig god også. Vaniljeis, og oppå var det typisk japansk slush lignende ting. Det er liksom stivnet slush, som de heller saft på. Nam!

Ellers har de lagt merke til min unaturlige elsk for isbiter. I dag kommenterte de det, ettersom jeg slurpet i meg noen isbiter fra is teen min. "Marion vil alltid ha isbiter!" Sier Mama. Selv etter middag sitter jeg og spiser og sutter på isbitene mine.
Jeg sa at jeg elsker isbiter, og at jeg spiser dem selv i Norge. Mama og Yoshie skjønner ikke at jeg spiser dem selv om det er kaldt i lufta. Altså, vi har sånn fancy kjøleskap med egen skuff til isbiter. Det produserer mer isbiter ettersom hvor mye det er i skuffen. Og, derfor har jeg alltid tilgang på is. Jeg elsker det kjøleskapet! Og jeg prøvde å formidle dette videre. Lettere sagt en gjort. Hva er kjøleskap på japansk!? Og, Yoshie var litt usikker på hva jeg egentlig sa, når jeg sa "I love your refridgerator, because of the ice! I don't have one like that in Norway." Hun så litt dumt på meg, og etter at jeg snakket litt mer rundt på det, og sa blant annet; Your refridgerator, suki!! (suki betyr liker/elsker). Og, etter en stund sa hun "You like to come in our refridgerator?" Åh, jeg trodde trodde jeg skulle knekke sammen i latter. Alle som kjenner meg, vet at når jeg først får latterkrampe, er den eksrem, høylydt og lettere skremmende. Åh, jeg lo så jeg fikk vondt i magen, og ikke fikk puste! Yoshie ble flau og lo med, ettersom hun ikke klarte å formidle det riktig. Mama lo også, og så lo alle av at jeg lo. Haha, jeg ble i så godt humør!

Åh, når vi skulle dra derfra, ga Mama meg en håndfull med frø, som liksom skal gi god ånde etter så mye sterk mat. Jeg spiste dem, og svelget dem, i den tro at det var rett. Men man skulle visst ikke svelge, bare tygge og spytte.. Haha! Ikke greit nei! Men de smakte helt greit...

Jada.. Jeg burde vurdere og gå å legge meg, ettersom jeg har skole i morgen. Sånn som jeg hater lørdagsskole. Whyyy....? Men, jeg har bare tre timer i morgen. Og resten av uka blir forholdsvis slapp den også, ettersom nåkommende uke er eksamen/prøve uke, hvor de har tester hver dag. Jeg kan jo ikke japansk nok til å være med på dette, så derfor blir jeg plassert i biblioteket for å studere japansk. Og, det er bare tre timer hver dag! *elsk* Og, jeg har fri onsdag neste uke, på bursdagen min!! Hvor heldig kan man bli!?!? Ah, glad...


5 kommentarer:

  1. Jeg vil og ha shave-is, det høres lax ut =(

    Tror ditt dagelige energi-inntak har nådd nye høyder etter du kom til Japan...

    SvarSlett
  2. Ditt fancy liv i Japan er skikkelig fascinerende :D

    SvarSlett
  3. eksotisk mat du...her ble det taco i kveld. Jobbet i kveld så marius har laget. Do...hm....tørk og trekk ned. Jeg gikk og på skole lørdager da jeg var litt yngre...eh. Ta vare på oppskrifter...pappa er sulten plutselig igjen. Sjøgress og akkevitt. nam og klem til deg

    SvarSlett
  4. høres ut som at du virkelig har det stas!

    men når det gjelder det kortet du har med fra norge... jeg hadde også problemer, men kjeda meg veldig en dag og det å vende rett hjem etter skole frista liskom ikke så jeg gikk på byvandring i 4 timer fordelt på 3 byer som togene som jeg tar fra skolen går igjennom. i Chiba gikk jeg innom citybank og der var det ikke noe problem i det hele tatt, dama i skranken snakka til og med engelsk :P

    SvarSlett
  5. Snod: Haha, nye høyder? Kanskje, kanskje ikke. JEg tror jeg trenger mer energi enn før også. Jeg er tre ganger så sliten som jeg pleide å være i norge, og da hadde jeg ettermiddagshvil!

    Malene-sensei: Hihi, takk, det er utrolig kult!

    Mamma: Taco.. Vet du hva, tacoen i japan er HELT annerledes enn vår type taco. Også består den av vanvittig mye salat! Og sånn tynn spekeskinke!

    Rasmus: Jaa, hvordan går det med deg?

    Bankkort.. Ja, det er utrolig stress. Vi har vært innom utrolig mange, og enda ikke fått noe til å funke. Jeg fikk faktisk vite at det antagelig ikke kommer til å funke i det heletatt, så vi skal vente og høre hva Aki sier. Men, hva slags bank har du?

    SvarSlett