fredag 9. oktober 2009

Fjerde skoledag?

I dag var jeg sååå glad for at det var fredag! Men så kom jeg på... Jeg har skole på lørdager og... Miip.. Jeg kommer nok til å furte over det LENGE! Men, så fikk jeg vite at jeg har fri på mandag i neste uke, fordi det er en Japansk høytidsdag, så vidt jeg skjønte. Herlig!
Ellers var skole i dag gøy! Jeg og Yoshie, søsteren min, kjørte buss til stasjonen vår (det er første gang, Papa pleier å kjøre oss!) Og vi kom ut til fint vær!! Så jeg fikk tatt en skikkelig titt på de pene risåkrene rundt huset vårt. I første timen i dag skulle jeg studere Japansk sammen med Echizen-sensei, og jeg fikk en del papirer med oppgaver på. Så nå får jeg nok lært ennå mer. Vi skulle studert mer, men det endte jo selvfølgelig opp med at jeg og hun ble sittende å prate (på engelsk) om Norge. Og hun lurte masse på om det generelle inntrykket nordmenn hadde av Japan. (Haha, gjett hva!?!?!? Engelsken min er bedre enn engelsk læ
reren sin! Det er jeg rett og slett stolt av, hahah!)
Også hadde vi sience, som tilsvarer naturfag. Vi så på en film om fossiler. Og, de smarte japsene hadde rekonstruert dyret ett av fossilene kom fra, og laget det så naturtro, at den kunne tilogmed svømme og bite. Tilogmed naturfagen deres er på et annet nivå. Og så hadde vi home economics. Altså noe jeg trodde skulle være litt som heimkunnskap, men.. Whaat, hun snakket om alt mulig annet, for det gikk litt på engelsk, litt på japansk, og i ene øyeblikket snakket hun og svamper, og andre om julenissen. Huff, jeg henger ikke helt med. Ikke greit når man ikke skjønner hva som står på tavla!!


Og gjett hva jeg glemte i dag!? Altså, til uniformen har vi sånne små sorte shortser under, som skal skjule trusa vår. Og den glemte jeg. Merket det da et tog kjørte forbi oss, og jeg plutselig ble bekymret for brisen og skjørtekanten! Så resten av dagen har jeg vært halvveis redd for å gjøre noe som helst, tilfelle jeg skulle vært typisk uheldig å snuble med skjørtet langt oppå ryggen eller noe sånt noe, nettopp i dag som jeg hadde glemt den. Heldigvis gjorde jeg ikke det. Ikke at det hadde vært verdens undergang heller, jeg har fint undertøy. Hahah.

Jeg blir også litt sjarmert under de kjedeligste klassene, for de sovner ganske
mange av elevene! Altså, i Japan er lærerene av den oppfatning at det er bedre å la elevene sove, i stedet for å bråke med andre. Og det funker! Så, de kjedeligste klassene kan identifiseres på antall hoder som henger eller ligger på pulten. En som sitter ved siden av meg, ble spurt om noe i denne tilstanden... Haha, han våknet ikke en gang når hun som sitter bak prikket på ham med blyanten sin.. Stakar. Det facinerende er at det så ikke ut som han sov, bare som om han var dypt konsentrert om noe...!

I dag har jeg også snakket mer med klassekameratene mine. De er hyggelig
e altså. De prøver virkelig å snakke med meg. Ellers har jeg vært tøff, og snakket med de megasjenerte guttene i klassen min! Og nå smiler de og snakker tilbake! Yay, 1-0 til Marion! Og Sari, hun som sitter bak meg, lånte meg ene øreproppen til mp3'en sin, og introduserte meg for noen japanske artister. Og, som vanlig spiste jeg lunsj med alle sammen. De sier fortsatt at lunsjen min er søt. Hahah. Også ble jeg igjen litt etter skolen i dag, fordi søsteren min hadde en time ekstra. Da satt jeg i klasserommet sammen med to andre jenter, og spiste potetgull og pudding. Og vi diskuterte pokemon! De er så facinert over at vi har andre navn på pokemonene enn dem n_n

Og, jeg har oppdaget at jeg elsker Mama sine vårruller! De smaker så utrolig, fantastisk godt! Jeg vet ikke engang hva hun hadde i dem, bare at de var fantastiske. Jeg vil ha mer.

Og! I morgen har noen av klassevennene mine (aner faktisk ikke hvor mange) invitert meg ut til å spise etter skolen. Kos, huh? n_n


Risåkrene utenfor huset mitt!


3 kommentarer:

  1. Marion blir ny engelsklærer i Japan! =O

    Gøy at du blir übersosialisert av dem, de tar godt imot deg =D

    (Vårruller *_* drool...)

    SvarSlett
  2. Du er dødsheldig menneske, åh, det er så gøy å lese om alt du gjør i Japan! :D

    SvarSlett
  3. Snod: Haha, faktisk er det veldig mange av dem som vil jeg skal hjelpe dem med uttalen av ord og sånn. Det er morro! (I know, namm!!)

    Malene-sensei: Aww, tusen takk! Det er så koselig at folk faktisk leser om det også! n_n

    SvarSlett