torsdag 3. desember 2009

I dag og i går.

Værsåsnill, tilgi en stakkars wannabe japansk skolejente fordi hun var for sliten til å blogge i går. I går var rett og slett teit! Hvorfor? Hmm, dagen var grei nok, skolen var hyggelig og morro, men, jeg ble så sliten! Og, jeg hadde masse vondt i hodet. Det roet seg heldigvis, men ga seg liksom ikke helt. Og så hadde jeg japansk kurs igjen! Det er veldig hyggelig egentlig, for alle er veldig hjelpsomme og snille, og alt er gratis. Men, læreren jeg hadde sist, var ikke der i går, og jeg fikk en annen dame. Jeg og en gutt fra australia (Vi har blitt venner! Han er kjempehyggelig, og er glad for å ha funnet noen som kan engelsk!). Men, gutten fra australia, Zack, (Jeg tror det er sånn han skriver det...) er bedre i japansk enn meg. Han er kjempeflink! Men, han har jo vært der i fem måneder da. Håper jeg er like flink etter 5 månder. Men, vi fulgte i hvertfall hans nivå, og.. Det var desverre litt for vanskelig for meg. Det gikk ut på å lese høyt i hiragana, og det var første gangen jeg gjorde dette. Vanskelig! Men, utrolig bra trening. Det vanskligste er faktumet at når de japanske folka skriver, bruker de ikke mellomrom! Så, om du ikke kan ordene du leser, risikerer du at alt blir en eneste lang setning helt til nærmeste punktum. Stress! Men, jeg overlevde. Og, jeg måtte lese det inni meg en gang etterpå, for å få med meg betydningen. Jeg skjønte mye, men, likevel, litt for vanskelig. Etterpå skulle vi svare på spørsmål, og jeg skjønte liksom ikke spørsmålene, så jeg fikk ikke svart. Ble rimelig frustrert, selv om jeg tror jeg kunne ha klart bedre om jeg hadde hatt mer tid på meg. Neste gang vil jeg be om noe litt lettere, så jeg forstår hva jeg holder på med! n_n Ganbare watashi!

Så, ettersom jeg var litt trist når jeg kom hjem, spiste jeg sjokolade, og ble glad igjen! Sjokolade er et vidundermiddel! Og, hvor jeg fikk sjokoladen min fra? Jo, ubersnille og søte Mama har laget julekalender til meg og Yoshi! Hjemmelaget, stappfull av sjokolade og div godteri. Jeg syns den er søt, og satser på bilde i neste innlegg (jeg er for lat til å hente mobilen og ta et bilde, selv om den bare ligger på rommet mitt...).

Dagen i dag har jeg vært skikkelig sliten! Jeg tror kanskje jeg brygger på en forkjølelse igjen, siden jeg er sliten, har hodevondt og sånne ting. Derfor passer jeg på å være varm! Heldigvis er det ikke så utrolig kaldt. Og drikke masse varmt drikke. Skolen var også trøtt, og! I første time gjorde vi ingenting! Jo, fordi i dag også hadde det vært en form for togulykke, og jeg kom et kvarter forsinket. Omtrent alle togene ble forsinket, så folk kom spredd ganske gjevnt utover dagen. Men, for å få samlet mest mulig folk, tok de fri første time. Og, som de flittige elevene de er, brukte folka timen på å studere til neste ukes tester. Søvn på meg, yohoo~

Og den togulykka... Huff, jeg vet ikke hva det var, men det forsinket oss virkelig... Og da vi kom inn på toget.. Jeg har beskrevet det før, sild i tønne har bedre plass til å røre på seg enn det man har på et fullstappet tog. Det var faktisk sånne togmenn som dyttet folka lengre inn i toget for at dørene skulle få lukket seg. Jeg syns det var lettere stressende, og fikk nesten sjokk da vi skulle ut, og det ikke gikk ann å røre seg. Det ble ikke værre inne på stasjonen, da hver lille kvadratsentimeter av stasjonen var fylt opp med folk. Der gjelder det å følge strømmen. Ikke at du har annet valg egentlig, da ender du fort opp som nedtråkket tyggegummi på gulvet. Nei, snakker ikke av erfaring, og har heller ikke planer om å skaffe meg den erfaringen! Haha.

Vel, det ordnet seg da. Og vi hadde long homeroom de to siste timene, derfor rimelig slakt. Echizen-sensei sin bestefar har dødd, så hun har fri, og vi fikk derfor bruke tiden på det vi trengte. Mye snakking, og folk lurte på hvorfor jeg og nordmenn har to etternavn. Det var visst helt merkelig, selv om de aksepterer to fornavn, hihi. Jeg forklarte etter beste evne, og måtte ty til tegning på pulten. Ellers fant evig perverse Oka-kun ut av at han plutselig ville lære engelsk.. Haha, det var i hvertfall det han sa til venninnen min da hun lurte på hva vi drev med. Og.. Hva vi drev med.. Joda, han hadde en av de elektroniske ordbøkene, og satt å skrev inn japanske, perverse ord, og skulle ha meg til å hjelpe ham med uttalen. Da Mika spurte, sa han bare at han virkelig så inderlig gjerne ville lære engelsk, haha. Snik! Men, snille snille snillllllle Kato-kun prøvde seg på engelsk for min skyld, sa jeg ikke skulle bry meg. Han er faktisk lettere beskyttende de gangene Tomoyo drar opp skjørtet mitt også, han er ikke så gira på å se trusa mi som de andre. Bra! Haha. Han fanger også sukkertøy til meg. Jeg er så glad jeg har venner i Japan og jeg. Og at jeg kommer litt på bedre bølgelengde med guttene, selv om det foreløpig er veldig relatert til alt perverst. Jeg har faktisk litt lettere for å bli venner med gutter, og dette er en ganske ny erfaring! Men, tilogmed Nakai-kun og en annen gutt i klassa (han er litt søt enkli, men utrooooolig sjenert...) som ikke virker særlig gira på kontakt, smilte stort til meg i dag, og virket veldig underholdt av faktumet at Oka-kun ikke fikk vippet meg av pinnen, og at jeg så ut til å forstå. Hihi.

Jeg kom meg hjem tidlig i dag også. Togene var faktisk forsinket da også, de henger virkelig etter de få gangene de blir forsinket, men ellers er det veldig uvant for meg, som er fra Norge, at tog og busser er helt nøyaktig presise. Faktisk så presise at toget kommer inn på stasjonen akkurat da klokka slår minuttet den skal komme. Facinerende!!

Resten var ikke særlig spennende, bare sånne detaljer som middag og nå blogging. Tenker det blir tidlig senga på meg, man er sliten. Alltid sliten, haha. Natta!

1 kommentar:

  1. Whoppppa ferdig med treet der da.....vi har så vidt fått på plass stakan....type advent jo....Alle hjerter gleder seg til jul. Små struts og raggete troll også....klem til deg

    SvarSlett