lørdag 10. april 2010

Skolestart...!

Nå har skolen startet igjen! Og sånn som jeg hater å stå opp om morgenen...

Det er utrolig hardt, men jeg må innrømme at jeg liker den nye tilverelsen. Bli vekt av Mama om morgenen, labbe to meter, inn på kjøkkenet, og dumpe ned på en stol, hvor man får en kopp med varmt drikke (som varrierer fra dag til dag!) og frokost litt etter. Så steller man seg, og setter kurs mot skolen ved å roper "Ittekimasu!" (Jeg drar nå~). Og, jeg syns det er like frydefullt å gå ut av leiligheta hver morgen, med så bra utsikt over nærområdet der jeg bor. I tillegg er det sakura-sesong, så jeg ser også massssssssse pene, rosa blomster hver eneste dag.

Jeg burde også fortelle litt om hele opplegget rundt første skoledag, som er veldig forskjellig fra det norske!

Først og fremst, dro jeg og Shin-chan til skolen. Vi ble møtt halvveis av Shin-chans venninne, og vi snakket masse hele veien. Ganske hyggelig, egentlig.

På skolen, så måtte vi først finne frem til et par svære postere, som hang i inngangspartiet på skolen. Der var navnene til alle elevene på skolen (nå over 800 personer!), og vi lette etter navnene våre under 2.klasse. Jeg fant mitt rimelig raskt, siden jeg er den eneste med helt katakana navn. Yay. Det viste seg at jeg og Shin-chan havnet i samme klasse, og jeg har med meg Mika, Sayo og Sari fra førsteklasse. Det er herlig! Godt å ha vennene mine sammen med meg, for da blir ting.. Mindre skummelt, på en måte. Vi har også Momoko, ei som snakker engelsk rimelig bra (fordi hun var i Amerika eller Canada, jeg husker ikke helt hvor, i rundt 4 år), pluss Kato-kun fra førsteklasse. Pluss mange andre randomme mennesker, som virker veldig hyggelige. Jeg må innrømme at det var lettere frydefullt å kunne bytte klasse, og denne gangen faktisk kunne introdusere meg selv skikkelig! Og, jeg tror ikke jeg har hørt så mange Kawaii'er siden første gangen jeg kom til skolen. Jeg ble kawaii'et så utrolig mye i løpet av første skoledag, at jeg ikke var helt sikker på hva jeg skulle gjøre. For ikke å snakke om svermen av mennesker rundt meg og Shin-chan, eller for å si det sånn, hennes venner og klassekamerater som ble helt i hundre over at jeg bodde der, og alle vil visst komme på besøk. Er ikke det litt sjarmerende? Haha.

Etter det, så dro alle sammen med seg stolene sine til gymsalen, hvor vi hørte på rektor skravle, og introduksjonene til de nye lærerene. KJEDELIG! Mye fordi det var komplisert, og det var to timer sitting på harde trestoler, uten annen avbrytelse enn noen bukk i ny og ne. Wah, jeg fikk vondt i rompa!

Så bar det tilbake til klasserommet, hvor vi hadde Long Homeroom med den nye læreren vår. Jeg har ikke Echizen-sensei lengre, men Saito-sensei. Morsom dame, som skravler om alt annet enn det hun skal i timen. Jaja, jeg forstår henne, og hun er jo hyggelig! Jeg slapp jo matte-læreren, så jeg klager ikke! Haha.

Forøvrig hadde vi også timer med de første lærerene. Den første læreren klarte å uttale navnet mitt galt, så hun kaller meg "Maorin", noe som høres mer kinesisk ut enn norsk. Så hadde vi engelsk. Ny lærer der også. Hun uttalte navnet mitt riktig, men.. Ja, noe lettere komisk og veldig flaut skjedde jo selvfølgelig. Hun spurte den engelsksnakkende jenta, om hvordan hun uttalte "acorn", liksom for å få frem den skikkelige aksenten. Så skulle hun spørre meg om noe, og jeg fikk ikke nok ikke helt med meg hva hun sa. Hun sa noe sånt som "Nante iu no ga ii?" som betyr noe sånt som "hva er det greit å si?" Jeg var overbevist om at det var i sammenheng med uttalen av acorn, så jeg uttalte det, og var egentlig rimelig fornøyd med det, fordi i det siste har jeg mistet en del av den tydelig norske aksenten min. Yay. Men, det viste seg at læreren egentlig spurte om hva hun skulle kalle meg Marion-san eller Rogne-san, derav jeg smilende svarte "Acorn!". Det var visst derfor alle lo og kalte meg Kawaii...

Alt i alt relativt morro, og jeg tror ting kommer til å fortsette å være morro herfra!

1 kommentar: