torsdag 14. januar 2010

Jeg skal til AKIHABARA!

Dagen i går.. Skolen var koselig, og jeg brukte de to første timene til intens studering, og deretter to timer på tegning. Det var jo selvfølgelig ikke hele timer, for denne uken har vi bare 40minutters timer. Med friminutt i mellom alle. Så drar vi hjem igjen da vi egentlig skal spise lunsj. Jeg liker egentlig ikke dette systemet, for det betyr at jeg ikke har med meg lunsj, og blir derfor utrolig sulten, og går uten mat fra jeg spiser frokost klokka seks, til jeg er hjemme halv to. Jaaa, jeg blir schempesulten. Og når jeg kommer hjem, spiser jeg jo masse, nettopp fordi jeg var så sulten, og så er jeg ikke sulten resten av dagen. I går hadde Mama lagd kjøttpai, og jeg spiste på meg vondt i magen! Og jeg spiste for fort, så jeg har nå et vondt sår i munnen, fordi maten var varm... Så det blir dårlig med middag. Jeg har også sett at Mama benytter seg av anledningen "ikke-sulten-Marion", til å lage "Marion-liker-ikke" retter. Det funker fint for meg! Og rett før jeg legger meg, spiser jeg bare et eple, så er jeg mett. (fordi de japanske eplene er kjempestore, dobbelt så store som de i Norge!) I dag spiste jeg jordbær da. Rester fra her om dagen, da Mama lagde godteri til oss. Det besto først av et jordbær i midten, og rundt var det den lilla guffa som heter "anko". Den er veldig typisk japansk, og smaker søtt. Jeg tror ikke jeg klarer å beskrive smaken, men den er ikke altfor værst når du blir vant med den, jeg liker det faktisk nå! Og uten på den lilla guffa igjen, var det en litt... Hmm, hvit, merkelig greie. Jeg vurderer å skrive seig, sånn, du kan dra i den, og så krymper den litt sammen igjen.. Ja, jeg har ikke anelse om hvordan jeg skal beskrive det, synd jeg ikke tok bilde. Men i alle fall! Det så ut som en liten hvit bolle! Og det smakte godt!

Ellers brukte Mama dagen i går til å lage en form for typisk japansk dekorasjon til huset. Det er en kvist, som det henger masse hvite og røde kuler på! De er spiselige. Jeg vil smake på en, men de ser skumle ut!!!



Det henger sammen med en tradisjonell greie vi skal delta i på lørdag. Den går ut på at Mama lager noe som heter "dango" (SNOD! Dango daikazoku!!! Haha), og er en hvit greie med noe mat inni. Jeg forklarer det mer etter at jeg har spist det! Men i alle fall. Disse settes på en spesiell gren Mama og Papa hentet på et fjell i nærheten, og grilles over et stort bål som lages i nabolaget. Når du spiser disse dangoene, sies det at du skal holde deg frisk over lengre tid. Japanerene har masse små ritualer som skal holde dem friske, som det å spise ekkel grøt basert på løk, og spise dango'er, men favoritten min er fortsatt å bade med en mandarin. Bare fordi det er så merkelig! Haha. Så, jeg gleder meg til lørdag, og skal sørge for bilder.

Jeg gleder meg til søndag også, vet du hvorfor? Vel, fordi jeg skal til Akihabara! Jeg har sagt litt om hvorfor jeg så inderlig vil dit... Og, det er jo fordi det er raringene og nerdenes hovedstad, i likhet med at Harajuku er for alle som elsker mote og stil. Jeg har mailet litt med lokalkontakten min, som skal være med, om hvor jeg og vi vil dra. Vel, på planen nå, ser det ut til at vi skal på maid cafè (selvfølgelig!!!!). Maid cafè er da litt som en vanlig cafè, men servitrisene har på seg hushjelp kostymer, eller søte kostymer, eller cosplayer. (kle seg ut som spill og anime karakterer). De oppvarter deg, og alle andre nerder, eller otaku'er som det heter på japansk, oppfører seg søtt, og spiller med på de fleste måter. Enkelte går faktisk så langt som å mate deg med skje! Jeg gleder meg... Jeg vil jobbe på en maid cafè en gang, bare for å ha prøvd det.. Og mens jeg søkte rundt på internett etter info om disse, fant jeg ut at diverse av dem faktisk søker UTENLANDSKE folk til å jobbe på cafène sine.. sukk, for en sjanse... Men jeg får ikke lov til å jobbe, haha. Så da må jeg nok tilbake senere en gang!

Ellers har jeg sørget for at vi skal dra på en katte kafè også! Dit vil tilogmed lokalkontakten vår også. En katte-kafè...? Tenker man kanskje.. Vel, ja, en kafè fyllt med katter og leker til katter, hvor du kan drikke en kopp te, og kose med kattene. Disse kattene er da kjempesøte (for å tiltrekke seg kunder), og utrolig rene, ettersom de er til for kundeservice. Dette må da være noe de bare har i Japan.. Så, jeg vil virkelig til en sånn en også.

Jeg vil også til Chou-dori, et sted som er ganske kjent for alt mulig innenfor anime. Så jeg tror vi skal dit også. Jeg kunne også tenkt meg å dra til en av cosplay-butikkene rundt omkring, bare for å ha sett og blitt fristet av det. Det er også muligheter for å dra til en av studioene som låner ut antrekk for en viss tid, alt fra en dag, et døgn til noen uker, og tilbyr også å ta bilder av deg. Sånn kan du også ta purikura-bilder i cosplayantrekket! Jeg skal prøve å få med meg Ellen på det! : D Ellen er den utrolig kule, svenske utvekslingsstudenten jeg har bestemt meg for å bli venn med. Og vet dere hva som er morro? Vi snakker japansk til hverandre.. Hvorfor? Vel, fordi Ellen ikke skjønner norsk så godt.. Hahah.

Jeg har også skjønt at det er ganske kaldt i Norge disse dagene! Faktisk så kaldt at vi hadde et nyhetsinnslag om det på TV i Japan! Og det er faktisk ganske kaldt her også, i følge Mama. Hun tror kanskje det kan komme bittelitt snø i år, siden det er såpass kaldt. (det er underholdende at hun kan se på -5 grader som utrolig kaldt...) Det er faktisk litt rim ute! Yay. Jeg savner snø...
Men til gjengjeld har vi jo vind da. Jeg må si at jeg finner vind ganske underholdende i Japan, noe som definitivt har å gjøre med skolejentenes skjørtelengder. Det blir rett og slett panikk når vinden tar tak i skjørtekantene, og de ikke rekker å holde fast i tide. Og siden jeg bruker kåpe som dekker skjørtet mitt, har jeg ikke det problemet, og kan le litt av andre. I dag var det også et par frøkner som ikke la merke til vinden, og resultatet var at jeg fikk se et par heller kjedelige sorte truser, og en "shorts". Haha, underholdning.

Den "amerikanske" verstsøsteren min har faktisk bursdag i dag! Så, siden jeg (håhåhå, stolt!) klarte å finne frem til japansk skriftfunksjon på dataen min, uten å laste ned fra internett (håhåhå!), sendte jeg en bursdagsmail til henne, på japansk, yay me! Så jeg får sikkert svar i morgen, siden hun er på skolen nå.

Og forresten, Mama kjøpte potetgull til meg... Posen er BITTELITT stor bare. Legg merke til DS'en! : o

5 kommentarer:

  1. Ja bare å stå på. Oppleve det du kan på den tiden du er der nå men hvem vet...fly....går alltids et fly. Gleder meg til å lese bloggen din

    SvarSlett
  2. Jeg vil smake dangooooo~ T^T bare på grunn av den sangen...

    Skal du ta bilder på maid caféen? =O

    wow... -5... tipper dere fryser ihjel... om du savner snø... skal jeg gjerne putte litt i fryseren og mate deg med den når du kommer tilbake...

    Railgun fra To aru majutsu no index bruker "shorts" under skjørtet =O det er egentlig ganske smart, da trenger du ikke være redd for de perverse mannejapsene sine perverse påfunn =P

    Monster potetgull =O

    SvarSlett
  3. åh, jeg har også lyst til å dra på katte cafe:D Det høres så koselig ut:P

    SvarSlett
  4. Alt hørtes ganske gøy ut, spesielt kafeene! :D

    SvarSlett
  5. Mamma: Takk! Jeg gjør mitt beste!:D

    SNod: Haha, dango er ubert! Sjekk det nyeste innlegget, står massssse om dangoer!

    JA! Selvfølgelig!

    Legger du litt snø i fryseren for meg? En snøball? Da blir jeg seriøst glad! : o

    Haha, jeg vet, jeg må antagelig bruke det på sommeren jeg og! :o

    Lena: Haha, ikke sant? Jeg gleder meg! Men vet du hva, jeg kan ta deg med til Japan og på katte cafe!!!

    Flyum: Ikke sant!? Det er bare i Japan de kan ha sånne sære steder, åh, sånn som jeg gleder meg! n_n

    SvarSlett