onsdag 3. februar 2010

Bukke nikke og neie.. Vent nå litt... Bare bukke!

Vel. Da trooor jeg sånn nesten at jeg er på vei til å bli bedre igjen! Altså, jeg har hatt feber i dag også, og vært utslitt, men.. Hmm, jeg dro ikke hjem fra skolen som jeg gjorde i går, og jeg gikk heller ikke til sykesøsters kontor. Jeg er litt stolt, selv om jeg lurer på om det hadde vært bedre å gå enn å ikke gå. I går sov jeg faktisk hele fem timer da jeg kom hjem fra skolen, og hadde ikke problemer med å sove igjen klokken halv elleve. Jeg hadde faktisk ikke overskudd til å blogge i går! Haha.

Men vet dere hva som skjedde på skolen i dag? Vi byttet plasser igjen!! Og, minst like mye bråk som sist gang. Om ikke mer. Jeg sitter nå ved vindusrekka, tredje plass fra tavla. Jeg er ganske glad over å ha plass ved vinduet, jeg har alltid likt vindus-plasser! Nå har jeg Sari foran meg igjen, og Oka-kun (som av en eller annen merkelig grunn alltid sitter i nærheten av meg, hvorfor...?) sitter rett bak meg, og ved siden av meg sitter Nakai-kun. Haha, vet dere hva, første gangen jeg hørte navnet til Nakai-kun, var jeg overbevist om at læreren sa "Nagai-kun". Jeg holdte på å begynne å le. Hvorfor det er morsomt? Vel, fordi Nagai betyr lang. Det hadde vært for komisk med en gutt som het "lang" til etternavn. Men, han heter Nakai. Han er forresten kjempesøt. Han minner om et lite dyr man liksom bare vil kose med, eller mate eller noe sånt. Jeg tror de fleste i klassen ser sånn på ham også, hvertfall guttene. De retter alltid på slipset hans og sånt. Hihi, de er så søte. Han har også en tendens til å spille DS og lignende under pulten i timen. Altså, gjemmer DS'en under pulten, og sitter tilbakelent på stolen. Det funker! Risako gjør det samme med mobil! (Nei, ingen av delene er egentlig lov, men...)

I går, sånn før jeg dro hjem, hadde vi også en time utenom det vanlige. Hele klassen min ble plassert i et typisk japansk rom (skolen vår har lagt et eget lite hus viet til den typiske japanske stilen, faktisk! Der holdes også te-seremoni klubben.), og i løpet av timen, lærte vi å bukke skikkelig. I Japan tar man hverandre nemlig ikke i hendene, man bukker! Og, selvfølgelig har de forskjellige bukk for allting. Vi lærte et som heter dødens bukk, det bukker man når noen har dødd, og du viser respekt. Dette er et veeeeldig dypt bukk. Om du står, må du ha håndflatene omtrent på kneskåla, mens du bukker. Om du sitter, sitter du på kne, og legger håndflatene på gulvet, sånn at de nærmest former en trekant, og bukker så du nesten ligger på gulvet (fortsatt på kne). Vi lærte også bukk for lærere og personer av høyere status/alder enn deg, og det minner om dødens bukk, bortsett fra at det er raskere, og ikke fullt så dypt. Vennebukket er veldig lett, kort og om du sitter, må du huske å ikke ha mer en fingertuppene i gulvet! Og forresten, er du gutt, skal du ikke ha hendene foran deg når du bukker, mens langs siden, veldig viktig, tror jeg. Haha. Så, da vet du hvordan du skal bukke også, når du kommer til Japan.

Men, jeg lider av forkjølelse, så jeg tar senga nå! Dere vet i hvertfall at jeg lever, og har litt nytt lesestoff, okei?

4 kommentarer:

  1. natta! (kanskje det finnes et bukk for det også???)

    SvarSlett
  2. Bukke der neie her....er det rart vi vinker..... Vondt i bihuler når en bukker da... Bessen og Bjørg har bursdag til helgen....åssen er et bursdagsbukk????

    SvarSlett
  3. hadde det ikke vært enklere å riste en labb? -_-

    SvarSlett
  4. Watch this: http://www.youtube.com/watch?v=Gt0WluTpFTg

    SvarSlett