torsdag 27. mai 2010

AUSTRALIA!

Var UTROLIG! Kjempegøy, samtidig som det var stressende, men utvilsomt en opplevelse for livet.

Dag 1:
Vi sto opp relativt sent her i hjemmet, da vi ikke trengte å være i Yokohama før klokka fire. Så vi slepte med oss koffertene til stasjonen, og toget. Vi kom oss fort på, og jeg møtte vennene mine nesten med en gang, og slo meg sammen med dem i stedet for vertssøsteren min. Vi må ha sett rimelig sjarmerende ut, 8 stykker, hver med sin store trillekoffert, og alle sammen i skoleuniformer.

Da vi ankom Yokohama, ble vi møtt av fryktelig mange andre studenter fra Kugenuma, altså skolen min, og alle hadde kofferter. Så fant man lærerene og 7 busser, som tok hver sin klasse. Altså, de forskjellige klassene på 2.trinnet! Vi skrev oss opp på en liste, og på den måten sjekket man hvem som ikke hadde rukket å komme seg med o.l.

På bussen satt man i to timer, til Narita, hovedflyplassen her i Japan (mye som Gardemoen i Norge), kun med en times pause mellom, hvor vi spiste... Middag? Uansett hva man kan kalle det, vi spiste. Da vi ankom flyplassen, ble det litt organisering av læreren, og vi ble introdusert for tur-guidene våre for turen. Altså en merkelig mann som tok seg av alt ved flyplasser og sånt, og en hel gjeng med damer som fungerte som både tolker og guider. Stilig!

Vi sjekket også inn bagasjen vår, som ble gjort ved at man rett og slett stilte opp ALLE koffertene i klassen min (37 kofferter...) i en rekke forran innsjekkings-diske-tingen. Så fikk vi litt fritid, som jeg og gruppen min brukte opp ved å spille den japanske versjonen av svartepetter. Så var det bare å samle sammen kortstokken og rusle til gaten når tiden var inne.

I utgangspunktet så fikk vi tildelt setene på flyet etter klasselista, men læreren mente at det kunne bli problematisk, ettersom det ikke var sikkert man kom helt godt overens med personen man hadde ved siden av seg, og vel... Greia med å dele jenter og gutter? Det gjelder på flyet også... Haff. Men! Læreren delte i allefall ut post-its med nye seter på, og jeg og Mika endte opp ved siden av hverandre på flyet, og.. Skravlet vel ganske mye av de to første timene... Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men det er faktisk 10 timer i fly fra Japan til Australia, noe som kom som et sjokk på meg. Jeg trodde det lå nærmere.. Men, så vet jo alle om retningssansen og geografi-kunnskapene mine da... Lik en død dues... Heldigvis gikk det fortere enn jeg hadde trodd, for jeg har nemlig funnet ut av at jeg har en utrolig egenskap til å sove meg gjennom flere timer av gangen, til tross for at jeg er på et fly... Snakker om å være glad i søvnen sin! Våknet med gjevne mellomrom og glodde litt rundt meg, så etter om at folka hadde det bra, og falt deretter i søvn igjen. Yessda. To måltider, altså middag og frokost, og man hadde TV-skjerm med masse filmer, deriblant Avatar og flere andre nye filmer. Og til min fornøyelse, spill som tetris og kabal! Jeg koste meg... Faktisk. Haha. Dessuten fikk jeg vindusete, så jeg kunne nyte soloppgangen! Yay.

Ombord i bussen fra Yokohama med kurs for Narita. Glad meg, Mika med grimaser og Mei ute av fokus!

Sari og en veldig blid Sayo.

Så har vi Misaki (som er utrolig søt. Hun har faktisk sagt noe sånt som om at "Om jeg var en gutt, hadde jeg bedt deg med ut med en gang!". Og Mako, som er den eneste jenta i førsteklasse som er med i basketball klubben. Hun er RÅ!

Nevnte jeg lunsjpausa? Her er den!

Risako og meg, hun med is og jeg med en frappuchino fra stedets Starbucks.

Meg og Mika på flyet. Et av ganske mange bilder før vi ble relativt fornøyde, haha.

Her står man fortsatt parkert på Narita.

Og man letter, og de ble mørkt. Japan ser ut som et juletre på natten.

Så fikk vi middag, som var spiselig, sett bort ifra sushien, men jeg likte den grønne kaken (nei, ikke muggen, men basert på japansk, grønn te)!

Og når man våkner, får man de første glimsene av Australia og en gryende dag!

Dag 2:
Etter å ha tilbragt natten ombord i et fly, så følte man seg vel nøyaktig så trøtt som man kunne regne med. Jeg tror alle hadde det sånn, fordi da vi hadde rasket sammen bagasjen vår (som forøvrig ble snust på av en veldig søt hund med nese for dop og andre ulumskheter), og kravlet oss ombord i bussen som ventet på flyplassen i Sydney, Australia, sloknet alle sammen som lys, til tross for den blide guiden som skravlet i vei.. Eller kanskje det var derfor alle sovnet.. Uansett! Med gjevne mellomrom stoppet vi opp og fikk se forskjellige steder og ting rundt om i Sydney, og jeg må si det var pent!

Rundt klokka tolv, dro vi til en dyrepark som heter Tarunga (tror jeg), som ligger i Sydney. Der ble vi sluppet løs, og fikk også spist lunsj. Jeg fikk faktisk sett en tiger! Og løver! Og elefanter, pluss et par giraffer, og noen platypuser, og marekatter! De var søte.. Men Sayo slet litt med å sove på turen, så av respekt for henne, tok vi det relativt rolig, litt partybrems, menmen...

Klokka fire ble vi samlet, og satte kurs for noen flere utsiktspunkter, og tok deriblant et klassebilde, før vi kjørte omtrent en times tid, og kom til et lokale der vi skulle bli hentet av vertsfamiliene som skulle være ansvarlige for oss den kommende uken. Der ble jeg og gruppen min ventendes en halvtime på vår utrolig trege vertsfamilie, og ble ståendes igjen til sist.. Litt flaut for både dem og oss, men de kom i det minste! Derfra ble vi tatt med til huset deres. Normalt, bortsett fra at Australske hus egentlig er ganske pene, hvertfall i det strøket vi ble tatt med til. Familien, som bestod av Mor og datter, ble rimelig overrasket over å finne meg, en norsk utvekslingsstudent, når de hadde ventet seg tre japanke studenter. Men, det ble en hyggelig overraskelse, ettersom jeg kunne foreta både oversettelser og holde ordentlige samtaler med familien. Så litt fint for alle, tror jeg. Deretter ble rom bestemt, via stein, saks, papir. Derfor, Yuuki ble alene på et rom, og jeg og Mika delte det andre. Og, det ble et rimelig raskt natta, etter en slitsom dag!

En strand i Sydney, nå fyllt med japanske elever i mørke skoleuniformer!

En Mika.

En Marion.

Harbour bridge og operahuset!

Og.. Sydney!

Og helt randomt på slutten.. Fordi gorillaene i dyreparken var så fotogene...!

Okei folka, skole i morgen, og Marion er lei av å skrive, så vent på dag 3 og fire i morgen a!!!