fredag 12. mars 2010

Mugger.

Hellooo!!!

I dag har jeg hatt fri! Hvorfor? Fordi testene på skolen min offisielt er ferdige, og derfor, siden vi ikke har noe å gjøre, får vi fri helt til neste lørdag, som er den siste dagen, og så har vi vår-ferie, som de kaller det i Japan. Ferien mellom klassebytting og sånne ting, for de har det nemlig ikke på sommeren her, man har det på våren! (eller, vinteren, for oss norskinger...) Er det forresten noen som lurer på hvordan det gikk på testen min? Vel, helt forferdelig. Haha. Men det er bare fordi den testen jeg tok, var fjordårets JLPT, altså japanese language profiency test, sånn megavanskelig en, så med tanke på at jeg var uforberedt, og ikke er forventet å kunne så mye ennå, gjorde jeg det bra! Haha.

Så jeg har egentlig brukt dagen til å studere, og det er det! Jeg dro også på en japansk leksjon i dag, og siden foreldrene her jobbet, brukte jeg buss. Men gjett hva, jeg pleier alltid å bli kjørt dit, og i tillegg glemte jeg kartet jeg har fått utdelt, så jeg endte opp med å spørre Zack, som også skulle dit, om han kunne fortelle meg veien. Det kunne han ikke, så han ventet meg på stasjonen, og så dro vi dit sammen. Snilllllle Zack!

I dag møtte jeg faktisk en ny lærer, og hun var en utrolig snill dame, som snakket skikkelig bra engelsk! Det føltes utrolig bra å snakke med henne, og jeg luftet litt bekymringer om alt ved hvordan jeg har det i Japan. Det ble ikke så mye japansk studering der i dag, men jeg fikk i allefall følt meg litt bedre, og fått litt mer klarhet i hva som er standar japansk.

Hun fortalte meg også at hun hadde en kjempegod venn fra Norge, og de henger visst mye sammen. Så fortalte hun meg en morsom historie! Fordi hun hadde nemlig hørt at det engelske ordet mongul kom fra norsk, og hadde spurt denne vennen sin om det. Vennen visste ikke noe særlig om det, og da hun slo det opp, fikk hun frem mer informasjon om det, og fortalte dette til vennen sin. Det viste seg at ordet kom fra en slags nordisk dialekt, og vedkommende visste ikke betydningen av det på dialekt, men at ordet, som var mugger, betydde pupper, om du brukte slang. Hahaha. Det stemmer jo. Også at det kan bety, rett og slett en vanlig mugge. Det var ganske gøy å få høre om sånne ting fra en japansk dame! Jeg ble glad jeg!

Fancy!?

2 kommentarer:

  1. Det er litt kult, men kva skal mongul tyde på engelsk?

    SvarSlett
  2. mahami94@hotmail.com14. mars 2010 kl. 10:28

    Aner ikke hvordan jeg skal få kontaktet deg, men jeg må bare vite; har du tatt friår, eller er det tellende? Hjelp, jeg må søke snart, og kan bare dra hvis jeg får et tellende år(Det vil bli for dyrt ellers), men vet ikke hvor krevende det vil bli!

    SvarSlett