tirsdag 15. juni 2010

Japansk klima!

Oi, ble litt blogging i dag.. Hvorfor plutselig så ivrig? Vel, jeg fikk inspirerende kommentarer! Jeg må jo blid-gjøre leserene mine! Så, jeg står på jeg, til tross for at klokken blir mange (haha særlig, klokken er halv ti, men jeg er som vanlig utslitt, og etter en laaaang skoledag og gym med volleyball.. Ja, trenger jeg si mer? Jeg har aldri vært flink på volleyball, og klarte å bomme helt sykt på en surv i dag, og armen min er hoven og vond, men æsjda, læreren ble da vel kanskje fornøyd?)

Klimaet i Japan, var det noen som spurte! Jaa, klimaet i Japan er noe helt for seg selv.. Eller kanskje ikke? Men uansett, litt oppmerksomhet skal det nå få!

Jeg kan starte med høsten! Da jeg ankom i oktober, var det fortsatt temperatur til å gå i skjørt! Men, den svingte over til kaaaaaldt i November. Vi snakker ikke minusgrader, men rundt 8 grader, og man tok frem skjerfet sitt. I desember hadde man på seg genser under skoleskjorta, og man merket at det var fælt å gå i skoleuniform og bare skjørt! KALDT! Sånn på fritiden.. Man brukte helst langbukse ja, og lett jakke ute. Da man kom over i Januar, kjøpte jeg skolekåpe, og invisterte i sorte tights, som ble brukt i to og en halv måned. Man frøs ikke lengre på den måten (untatt på tærne!!!!), og ikke ble man forkjølet heller. Jeg er IMPONERT over japanske jenter, og hvor strie beina dems er. Jeg har ikke telling på hvor mange japser som så rart på meg og sa "Men.. Hvorfor fryser du?? Du er jo fra NORGE!!!!!?" Vel, sannheten er, kjære japser, er at vi nordmenn, vi har vett til å kle oss når det blir kaldt, vi! Det som slår meg som det definitivt fæleste, var de japanske husene. KALDE! De fyrer ikke inne (med mindre du kommer til ganske nordlige strøk), og jeg savnet faktisk ei strikkejakke. Jeg måtte kjøpe meg fleecedress til å labbe rundt i inne, og brukte faktisk skjerf også, innendørs!!! Selv om det bare lå rundt 0 til 3 grader på plusssiden, og aldri ble kaldere enn maks fire minusgrader. Det føles bare kaldere pga uniformen! Og, jeg tror de japanske vinterene er tørre. Men det er nå i området jeg bor da!

Skiftet mellom høsten og vår/sommer har skjedd så fort at jeg ikke merket det. Sånn, ene dagen brukte du jakka til skoleuniformen, andre dagen svettet du ihjel. Tredje dagen var det iskaldt, og du kastet på deg stilongs igjen, mens femte dagen var det lunket, og fra og med derifra, ble det varmere og varmere. Nå har vi lov til å bruke enten sommer eller skoleuniform, og for meg er nesten vinteruniformen for varm... Og, herregud! Det er så høy luftfuktighet! Ikke vits i å rette ut håret engang, det krøller seg så fort at du nesten hører det, liksom...

Hva jeg anbefaler av klær og sånn sett fra Norge? Vel, jeg tror en strikkejakke kanskje kan være greit å ha, for de er varme.. Men, om du ikke har den med deg, ikke frykt! De har utrolig mye søtt, varmt og billig i Japan, og du trenger ikke bekymre deg for sånt heller. De har også varme sokker og tøfler, pluss votter som er billigere enn dem du får kjøpt på H&M i Norge. (100yen shop, typ 7 kroner for et par votter i knalle farger!) Du får også kjøpt utejakker tre ganger kulere enn de vi har hjemme i Norge, og de er fremdeles billigere enn våre. Så, du trenger ikke egentlig å ha med deg noe! De fleste utvekslingsstudenter tar ikke med seg sånt, de sjekker ann temperaturen selv, og kjøper det de tror de trenger. Praktisk!?

Sjekk ut søte kosedressen i fleece da!? Eller... Kanskje ikke fleece, men noe varmt og mykt noe i allefall...

Mer du lurer på? (Ja, jeg gir meg. TRØTT!) Et ord, kommentere!

5 kommentarer:

  1. Hehe, stilig (:
    Har ikke lest bloggen din så innmari lenge, men lurte på om du visste noe om Kina og utveksling?
    Ja, og forresten: Hvordan er det med "strebere" i Japan? Er alle gærne etter å være best i alt, eller er de litt mindre skumle?
    Kjempegøy blogg å lese, forresten!

    SvarSlett
  2. jeg digger bloggen din!! (-:

    har tenkt å søke som utvekslingsstudent i 2012,
    håper jeg blir godkjent, for det høres veldig spennende ut! :-)

    SvarSlett
  3. Foressten hvor lang tid tok det før du fikk visum etter at du fikk tilbake den derre certification of eligibility tingen?

    SvarSlett
  4. hei! jeg digger bloggen din og har lest den fast siden jeg oppdaget den i mars. 8D skal til japan selv som utvekslingsstudent i 2011 og jeg gleder meg kjempemasse, og jeg blir bare mer motivert når jeg leser bloggen din. fortsett å blogg ofte! kjempegøy å lese

    SvarSlett
  5. HMSunnyMH: Hmm, desverre vet jeg ikke særlig mye om Kina! Jeg vet kun litt om Taiwan, men det er nok forskjellig, er det ikke?
    Vel, ikke gærne etter å være best, men de er fryktelig fokuserte på alt de gjør! Tusen takk : )

    Iris: Mangetakk! Lykketil, og jeg kan love deg at det er spennende!

    Lucifers Angel: Haha, vet du hva, jeg fikk ikke visumet mitt før en dag før jeg dro! Ettersom hva jeg har skjønt, er dette noe reiseselskapet har med seg og overleverer til deg på flyplassen! : )

    Birgitte: Oi, da har du lest den en stund! Takk som holder ut med den og meg! x) Takk skal du ha! Selv om jeg funderer litt på om den er verdt å opprettholde etter at jeg kommer hjem igjen, tho.

    SvarSlett